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Das Internationale Gutachten zum Helix3D

 
Ein Internationales Gutachten sollte zuvor noch eingeholt werden. Als Gutachter wurde der anerkannte 3D-Experte  Dr. Barry Blundell beauftragt. Blundell hatte gerade in den USA bei Wiley ein ganzes Buch über Volumen-3D-Displays geschrieben, in dem er die Entwicklung solcher Displays - begonnen 1913 - beschrieb. Etwa hundert solcher Ansätze sind darin beschrieben, die im Laufe der Jahre erdacht, erprobt und patentiert wurden - darunter auch dieses Helix3D.

 

Inzwischen hat Blundell im Wiley-Verlag noch zwei weitere Bücher geschrieben, bei denen es wieder um Graphik mit starker Betonung  von 3D geht. Darin werden noch weitere Verfahren der Volumen-3D-Darstellungen beschrieben.

Man erkennt aus all diesen Büchern:
Es gibt außer diesem Helix3D
weltweit kein anderes 3D-Verfahren,
das in der erforderlicher Größen
gebaut werden könnte

Allein diese Tatsache ist Anlass genug, dieser neuen Idee intensiv nachzugehen

 


 

     Hier ein paar Auszüge aus dem mehrseitigen Gutachten
von Dr. Blundell für die Landesregierung Niedersachsen.

       Preliminary Remar
k
.     ....that you are fully aware of the extensive, wide-ranging and in-depth research that I have carried out in this general area. I believe that this expertise, coupled with my own practical experience in developing 3D-displays ... enable me to discuss Hartwig’s Helix3D display technology in an authoritative and balanced manner.
                                                                                                      Dr B G Blundell
                                                                     
CSci CPhys MInstP CITP CEng MBCS (Chartered) MRSNZ

Large Volumetric 3D Display Systems for Air Traffic Visualisation
with Focus upon the Helix-Laser-3D-Display (Helix3D)
proposed by Professor Dr Ruediger Hartwig

 I would like to take the opportunity of reviewing Hartwig’s Helix3D technology in the context of other volumetric techniques which have been proposed in the past, or which are the subject of on-going work. By so doing, I believe I can give a fair assessment of Hartwig’s system for use in Air Traffic Visualisation in which there is a need to view the spatial separation and motion of a set of airborne objects.

A ...satisfactory volume and an appropriate height to diameter ratio.      
B ...disturbing axis of rotation at the centre of the image space become unnecessary.    
C ...Hartwig’s ..... new patent of  2000 provides a simple and much less expensive way.     
D ...
Suffice to say …should be well able to satisfy Air Traffic Visualization applications.

It is likely that in Air Traffic Visualisation scenarios, operators would use any new form of display modality for long periods of time. In this respect, a volumetric system such as the one Hartwig describes is unlikely  to have any negative impact on a user’s visual system.
     It is clearly evident that human beings often find it difficult to map between two-dimensional and three-dimensional space. This is a task that the Air Traffic controller must continually perform and there can be little doubt that a volumetric display such as the one Hartwig proposed would have great benefits in the training process.  
                                                                                                                                             Dr Barry G Blundell